Impact van verpakkingen | Blog | BOXID

“Donkere verpakkingen geven meer kwaliteit aan je product”


We wisten al wel dat de saaie bruine verpakkingen helemaal uit de tijd zijn. Het creëren van een unboxing experience is dan nu ook trending, het gevoel geven dat een klant een cadeautje ontvangt. Verder bleek ook uit het onderzoek van Iris van Ooijen dat verpakkingen onbewust oordelen oproept over de inhoud oftewel het product.

 

Onbewust denken consumenten namelijk dat een donkere verpakking een kwaliteitsproduct bevat ter vergelijk met opvallende kleuren. Ook het formaat heeft invloed op een klant, bij een smalle verpakking wordt er gedacht dat de inhoud gezonde producten zijn. Er wordt dus al snel een mening gevormd door het zien van het verpakkingsmateriaal, dit is een kans voor ondernemers om het imago van een product/ je bedrijf te beïnvloeden.

 

Uit onderzoek is dan ook gebleken dat ketchup in een jampot gelijk de aandacht trekt. Het valt consumenten gelijk op en zij zullen het etiket gaan lezen. Alleen is het niet zo dat klanten denken dat als je ongezonde producten in “gezonde verpakkingen” stopt dit ook daadwerkelijk gezonder is. Zij zijn hier wel bewust van en kunnen ook de juiste waarde van inschatten. Het geeft dus alleen aan dat je met een afwijkende verpakking al snel je concurrenten een stapje voor bent.

  

Ben jij bewust van je verpakking?

Heb jij al weleens goed nagedacht over hoe jij overkomt met je verpakkingsmateriaal? Wat is de eerste indruk bij jouw klanten? Wees bewust van wat jouw verpakking uitstraalt over de inhoud. Als jij je klanten kwaliteit wil leveren dan is het ook logisch om jouw doos waarde te geven. Value your treasures.

Value your treasures. BOXID

Heeft u nog vragen?